کیش یاب
کیش یاب رزرو آنلاین تفریحات کیش و کیش گردی ...

آشنایی با شهر حریره

جزیره کیش به عنوان یکی از تفریحات کیش شناخته می شود و هنوز هم می توان بر روی این حساب باز کرد که بقایای خرابه های باستانی شهر حریره را در آن مشاهده نمود. خرابه های شهر باستانی حریره مربوط به 800 سال پیش که توجه زیادی را به خود جلب نموده است.

این شهر، شهری کوچک با مساحت تقریبی 3 کیلومتر مربع می باشد که شاعر بزرگ ایران، سعدی هم در تاریخ ایران و عرب به آن اشاره نموده است. هرچند که مقدار زیادی از این شهر تخریب شده، اما بازدید کنندگان زیادی که مشتاق دیدن نمونه هایی از معماری باستانی ایرانی هستند، به اینجا قدم می گذارند. با کیش یاب همراه باشید تا با شهر باستانی حریره در جزیره کیش بیشتر آشنا شوید.

طرح شهر حریره

شهر حریره با ارتفاع 10 متری از سطح دریا، در کرانه خلیجی جزیره کیش قرار گرفته و موقعیت آن به گونه ای بوده که در کنار آرام ترین بخش ساحل قرار گرفته بوده و بنابراین ماهیگیری در آن قسمت، بسیار آسان انجام می شده. زمین شناسان و باستان شناسان معتقدند که موقعیت شهر، بسیار استراتژیک انتخاب شده بوده. گفته می شود که سبک معماری آن بسیار با سایت های باستانی ایران متفاوت است. این بنا نسبت به یک معماری دفاعی، برونگراتر از حالت معمول می باشد. در میان بقایای بازمانده از ساختمان، عمارت اشرافی، منطقه تجاری و کارخانه و همینطور حمام، سالم باقی مانده است.

شکوه شهر باستانی حریره در جزیره کیش

عمارت اشرافی (خانه اعیان)، یادآور زمان های قدیم است که در آن چند خانواده در یک خانه زندگی می کردند، مانند شهرهایی مثل یزد، اصفهان و کاشان. جدا از اندازه و فضای زیاد برای زندگی، کاشی های زینتی نیز به شکل ستاره هستند که مشابه این کاشی ها تنها در بناهایی مانند تخت سلیمان و گنبد سلطانیه استفاده شده است. وجود چنین کاشی هایی در نمای بنا، ثروتمند بودن مالک آن را می رساند.

حمام باستانی

تاریخ شناسان معتقدند که با توجه به طراحی متفاوت بنا، ساختار بنای حمام آن به دو دوره زمانی تعلق دارد: دوره ایلخانی و دوره سلسله تیموریان. این حمام تمامی ویژگی های حمام های عمومی قدیمی را دارد، از سربینه گرفته تا خزینه های بزرگ و کوچک که درکل 500 متر مربع مساحت دارد. اندازه کوچک آن نیز نشان از این دارد که بیشتر یک حمام خصوصی بوده و به مالک عمارت اشرافی تعلق داشته.

منطقه تجاری شهر حریره

بخش تجاری و کارخانه شهر، درست بر کرانه ساحل حریره قرار گرفته است.در این منطقه، ساختمان ها و تسهیلات زیادی وجود دارد که کاربرد آن ها هنوز هم به صورت یک راز باقی مانده است. چاه های زیرزمینی چندتایی و کانال های افقی زیادی در دل این بنا کشف شده اند. علی رغم اینکه کاربرد آن ها دقیقا مشخص نشده، اما برخی از محلی ها معتقدند که این قسمت ها به نوعی برای ماهیگیری، صید مروارید و جمع آوری مرجان ساخته شده اند.

یک نظریه دیگر هست که می گوید که این کانال ها و راهروهای زیرزمینی شاید نوعی مسیر فرار بوده اند که برای مواقع حمله دشمن ساخته شده اند.نزدیک این کانال ها، اتاقک های عجیبی وجود دارد که شبیه به آن پیش از این در هیچ یک از معماری های ایرانی دیده نشده است. اتاق هایی با زمین های شیب دار با شیب کم از شمال به جنوب با حکاکی هایی بر روی آن ها. طرح عجیب روی زمین از ترکیب سنگ مرجانی گچی و سنگ آهک ساخته شده است.

برخی معتقدند که این اتاقک های کوچک برای صید و فرآوری صدف ها و حلزون های دریایی ساخته شده اند. البته بعضی دیگر می گویند که اگر این اتاقک ها برای چنین هدفی ساخته شده باشند، باید اکنون بقایای صدف ها و حلزون های دریایی در آن ها یافت شود، که چنین نیست. متقاعد کننده ترین نظریه همان است که برخی باستان شناسان می گویند. این نظریه می گوید کهطرح های مشابهی در کشورهای عربی دیده شده است که چنین اتاقک هایی داشته اند و برای ذخیره خرما و گرفتن شیره و شربت آن ها مورد استفاده قرار می گرفته.

در طول سفر خود به کیش، بازدید از این شهر را از دست ندهید. بقایای باستانی این شهر بسیار برای عکس گرفتن مناسب است. از آنجا که سایه زیادی در این منطقه یافت نمی شود، برای پشت سر گذاشتن گرما در هنگام گشت و گذار، صبح به بازدید شهر بروید.

نوشته شده توسط: ادمین

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تو کیش کجا بریم؟ KISH PRODUCTS
پشتیبانی آنلاین
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0