کیش یاب
کیش یاب رزرو آنلاین تفریحات کیش و کیش گردی ...

معرفی خانه بومیان کیش ، قدیمی ترین خانه کیش

در این مطلب ما قصد داریم شما را با قدیمی ترین خانه کیش و یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری در کیش یعنی خانه بومیان این جزیره آشنا گردانیم،

با معرفی این اثر شما خواهید فهمید که جزیره کیش علاوه بر جاذبه های مصنوعی، اثر تاریخی کمی ندارد.

در ادامه مطلب با کیش یاب همراه باشیدتا شما را با زیبایی های این مکان آشنا کنیم…

مالک اصلی خانه بومیان جزیره کیش چه کسی بود؟

این خانه قدمتی دویست ساله دارد. مالک آن از بومیان مطرح جزیره کیش یعنی حاج عبدااله بن شاهین بوده است که بنا به گفته مردم جزیره، از شخصیت های مطرح و معروف جزیره کیش در 80 سال پیش بوده است. حاج عبدااله بن شاهین تاجر مروارید و همچنین صاحب یکی از بزرگ ترین لنج های بادبانی زمانه خود بوده است که در حرفه های لنج سازی و نجاری هم حرف های زیادی برای گفتن داشته است! جالب است بدانید حاج عبدااله خانه بومیانی که در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی تبدیل شده است و مساحتی در حدود 1200 متر مربع دارد را از اجداد سه نسل پیش خود به ارث برده است.

آشنایی با خانه بومیان جزیره کیش

برای آشنایی با قدیمی ترین خانه جزیره کیش، کار سختی در پیش ندارید؛ چرا که افراد مختلفی با سطح دانش مطلوبی از تاریخچه و ویژگی های این خانه در محوطه آن،  آماده دادن توضیحات مختلف پیرامون این خانه قدیمی می باشند! ولی بطور کل؛ خانه بومیان جزیره کیش از دو قسمت: بیرونی و اندرونی (مخصوص بانوان) و همچنین 15 اتاق تشکیل می شود. در مورد زمان تبدیل شدن این خانه به یک جاذبه توریستی و گردشگری دوست داشتنی نیز باید گفت که در اواسط سال 1392 بود که درب های این خانه بعد از 40 سال بسته ماندن دوباره گشوده شد منتها این بار به جای استفاده شخصی، مورد استفاده عموم قرار گرفت.

اتاق های خانه بومیان جزیره کیش

خانه بومیان همانطور که گفته شد از اتاق های متعددی داشته است. اتاق هایی تحت عناوین: تابستانی و زمستانی، مطبخ خانه و مکتب خانه و همچنین اتاقی برای نگهداری وسایل صیادی و کشاورزی مناسب زمانه! در حیاط این خانه، دو ایوان که به آن ها مضیف گفته می شود با حصیر پوشیده شده و آماده پذیرایی و استقبال از میهمانان مرد بوده است. جالب است بدانید نخستین اتاق در این حیاط انبار خرما بوده است که به طریقه ریختن خرماها در سبد و آویزان کردن آن ها از دیوارها انجام می شده است، در حقیقت با انباشته شدن خرماها بر روی هم، شیره خرماها درآمده و در شیارهای کف اتاق ریخته و به سبب معماری شیب دار این اتاق، به سمت حفره ای از پیش تعیین شده حرکت می کرده و در آن، این شیره های ریخته شده جمع می شدند که هم برای مصرف شخصی بسیار مناسب بودند و هم برای هدیه دادن! اتاق دیگر خانه بومیان، اتاقی است هم سطح با زمین و رو به خورشید تابناک! این اتاق که به آن اتاق زمستانه این مجموعه گفته می شود، به شیوه ای ساخته و پرداخته شده است که هیچ روزنه و پنجره ای ندارد و به همین سبب در زمستان ها گرم تر از سایر نقاط خانه بوده است. نکته جالب دیگری که در این اتاق نهفته شده است این می باشد که اغلب وسایل این اتاق قدمت هایی بالا بین 40 تا 120 سال را از خود نشان می دهند؛ با توجه به جستجوهای انجام گرفته پیرامون وسایل این اتاق، این طور به نظر می آید که این وسایل از مبادله های مختلف با کشورهای گوناگون در گذشته بدست آمده و برای نگهداری ایمن تر، در اتاق زسمتانه نگهداری می شده اند! نکته دیگری که با ورود به این اتاق ذهن شما را درگیر خود می کند، وجود حمامی در انتهای آن می باشد که دلیل ساخت آن در چنین اتاقی، پخش شدن بخار آب داغ در محیط اتاق برای گرم تر کردن آن در گذشته بوده است!

اتاق های خانه مروارید

برخلاف اتاق زمستانی، اتاق تابستانی خانه بومیان بالا تر از سطح زمین، به سبب عدم ورود خانم ها به حیاط آقایان و همچنین پشت به خورشید ساخته شده است. دور تا دور این اتاق نیز از پنجره پر شده است و بالای هر پنجره ای هم، یک بادگیر تعبیه شده است که در زمستان ها بسته و در تابستان ها برای به جریان انداختن هوا در محیط خانه، باز می شده است. این مورد یکی از خصوصیات قدیمی ترین خانه کیش هست که بسیار مورد توجه قرار میگیرد .

مکتب خانه خانه بومیان کیش

مکتب خانه اتاق دیگری است که در حیاط اندرونی واقع شده است و خانم خانه در آن، درس هایی نظیر قرآن و مهارت های اجتماعی و زندگی را به کودکان بین 6 تا 9 سال تدریس می نموده اند!  لازم به ذکر است که این خانه همچنین حکم مدرسه برای اهالی روستا را نیز داشته است چرا که بیشتر مردمان این محل، خواندن قرآن را در این خانه فرا گرفته اند! در همین حیاط، تختی با ارتفاع بلندی نیز منظور شده است که زنان و میهمانان زن برای نشستن از آن بدون ترس از جانوران و حشرات موزی استفاده می نمایند. در سوی دیگری از حیاط اندرونی خانه بومیان، اتاق بیت القهوه آماده پذیرایی تنها از گردشگران و مسافران خانم می باشد که طبق رسوم گذشته نیز، ورود آقایان به این اتاق ها ممنوع می باشد و زنان محلی در این اتاق ها، برای گردشگران و مسافران خانم نقش حنا می زنند.

ماهی گیری

در قسمت دیگری از حیاط خانه بومیان جزیره کیش ، ابزار صید و وسایل مخصوص این کار وجود دارد که مهمترین آن ها، قفس توری که به زبان حملی به آن؛ گرگور گفته می شود، قرار داده شده است. (گرگور یک وسیله سنتی برای صید ماهی می باشد که آن را از لنج به دورن آب پرتاب کرده و درون تور آن، طعمه قرار داده می شود و صیاد صبر می کند تا ماهی ها ابتدا دور آن جمع و سپس از سوراخ های تور وارد قفس بشوند و بعد از آن، آن ها را صید می کند.)

مطبخ خانه

قسمت دوست داشتنی خانه بومیان جزیره کیش، مطبخ خانه می باشد. مطبخ خانه در حیات اندرونی یا همان حوی البیت قرار داده شده است که بطور کل در انحصار خانم ها بوده است؛ درب این محوطه جدا از درب ورود و خروج اقایان بوده است و جلوی مطبخ خانه نیز کوزه ای نسبتا بزرگ تا نصفه در داخل زمین قرار داده شده است و دور آن با گونی پیچیده و به زبان محلی به آن حبانه گفته می شود که از آن برای خنک نگهداشتن آب مصرفی اهالی منزل، حداقل برای مدت 24 ساعت استفاده می شده است. از دیگر مواردی که با ورود به مطبخ خانه حتما متوجه آن می شوید، وجود ظروف سنگی زیادی است که به چشم می خورد و از آن ها برای تهیه غذا و درست کردن داروهای مختلف استافده می کرده اند! جالب است بدانید قدیمی ترین وسیله این مطبخ خانه در قدیمی ترین خانه کیش، پریموس می باشد که برای نگهداری قهوه مورد استفاده واقع می شده است و قدمتی 60 ساله دارد! نکته جالب تر از ظرف پریموس، کوزه است که در آن برنجی با قدمت 40 سال نگهداری شده است و با گشوده شدن مجدد درب های این خانه، این کوزه پر شده از برنج نیز یافته شد! لازم به ذکر است که در خانه دو تنور پخت نان لواش و کلوچه ای نیز وجود دارد. و بالاخره اتاق آخر خانه بومیان که مخصوص صاحب خانه و همسرش می باشد؛ شمشیری که در این اتاق وجود دارد قدمتی بیش از 100 سال را نشان می دهد و سایر وسایل نیز همانند: رادیو، تلویزیون و تخت نیز از قدمت بالایی برخوردار می باشند و همچنین بزرگ ترین حمام خانه نیز در این اتاق لحاظ شده است!

نوشته شده توسط: ادمین

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تو کیش کجا بریم؟ KISH PRODUCTS
پشتیبانی آنلاین
Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0